Trender i hotellvärlden: in room spa och sömn
Att spana på nyheter, nya trender och koncept i hotellvärlden är lite av ett guilty pleasure hos mig. Det har flera skäl, varav en är rätt självklar och en annan är lite mer filosofisk.
Den enkla förklaringen är att jag vill ha koll på hotellsnackisar. Jag jobbar med besöksnäringen och tycker det är kul att vara a jour. Sen gillar jag ju dessutom att resa själv, så då är det intresset en stor fördel! Den lite djupare förklaringen är att hotelltrenderna säger så mycket om vår samtid. Det blir som en spegel av händelser i omvärlden - lite som mode, musik och andra uttrycksformer. Ja, jag vill nog påstå att hotellvärlden är en uttrycksform också!
Här är två kul nyheter från Scandic Hotels som jag har snappat upp på sistone - och hur jag tror de speglar samtiden.
In room spa på Scandic
Scandic Hotels har lanserat In room spa där upplägget är att du checkar in på hotell och njuter av ett eget litet spa på rummet. En mjuk badrock ingår i rumspriset, likaså en god hotellfrukost. Finessen med In room spa är att du ska ta med spakänslan rakt in i hotellrummet. Egenlyx utan helt utan att behöva lämna rummet eller dela spat med andra, helt enkelt.
Erbjudandet gäller från februari till april 2023, kanske den tid på året vi behöver det som mest? Hejdå glåmig vinterhud och fnasiga fingrar, hej hej spa på rummet.
Analys: Speglar trygghet och värme
När elräkningar, inflation och bensinpriser upptar vår tankeverksamhet tror jag vi dras till det trygga, mjuka och varma. Översatt i hotellvärlden betyder det eget rum, fluffiga frottéhanddukar och värmande bad. Ett eget litet spa, helt enkelt. Dessutom behöver vi sällan åka långt (och lägga mycket pengar på transport) när Scandic står för erbjudandet. Hotellkedjan finns nästan överallt i landet och priserna, jämfört med ett “riktigt” spahotell, känns också betryggande.
Sveriges sömnigaste hotell
Scandic Hotels har också utnämnt sitt hotell Scandic Park i Stockholm som Sveriges sömnigaste hotell. I slutet av januari gjorde de en total take over i sömnens tecken. “…hotellpersonal och gäster flanerar runt på hotellet i sköna pyjamasar, fluffiga bäddar står redo för sömnkonserter och rum finns för sömnexperiment. Det bjuds på mat som det tåls att sova på, det hålls sömnföreläsning och du träffar sömnexperter som coachar”, skriver de på webbsida. Det återstår att se om Scandic satsar på fler gäspiga take overs framöver.
Analys: Hakar på framtidens hälsogrej
Det var nog ingen slump att sömntemat lanserades just i januari. När nivåerna av D-vitamin är som lägst och oxveckorna som tyngst. Känslan av att ständigt vara trött delar jag nog med fler än ni som är småbarnsföräldrar, eller hur? Dessutom tror jag sömn är på god väg att bli en “hälsogrej”, likaväl som olika detoxar och dieter. Att vi mår bra av god sömn är sen gammalt, men i tider när vi ska prestera och effektivisera allt vet ju företag att det finns pengar att tjäna på sömnbehovet. Snart finns nog både sömn-PT och nischade sömnhotell bland våra vardagsvokabulär!
Från receptionistens första “hej och välkomna” till att vi checkar ut känns det som att vi gästar en härlig moster av det äldre slaget. En sådan där som har bokhyllorna fulla med souvenirer och anekdoter från ett långt, galet liv. Och henne vill man ju hälsa på ofta, eller hur?