5 tips för att bli en bättre hotellgäst
Att förväntansfullt checka in, hänga i en skönt surrande lobby, mysa på rummet och njuta av en lång, lyxfrukost är nog bland det bästa jag vet. Hotellupplevelser gör mig lycklig!
Efter hotellbesöken brukar jag försöka utvärdera vad som gjorde vistelsen extra bra eller kanske mindre bra. Oftast landar jag i vad jag som gäst hade kunnat göra annorlunda eller tänka på. För visst är det så - som gäst står man faktiskt för en stor del av hotellupplevelsen själv. Hur menar jag nu? Läs mina 5 tankar om hur du blir en bättre hotellgäst - och får en bättre upplevelse på köpet.
Tänk på syftet med resan
Du kanske bara ska övernatta och snabbt åka vidare, eller så ser du hotellet som resmålet och vill spendera mycket tid på rummet? Ska hotellet passa plånboken eller är läget viktigare? Fundera på varför du reser och välj hotell därefter. Ett cityhotell för stadsupplevelser, ett billigare hotell ifall annat på resan ska få kosta eller ett hotell med extra allt om du inte vill behöva lämna rummet på hela resan.
Nyttja hotellet till max
Passa på att nyttja pool, spa och gym om hotellet har det. Ifall hotellet inte har sådana möjligheter, fråga om de har samarbeten med träningscenter eller badhus som ligger nära. Jag gillar vanligtvis inte att bada, men jag tycker att sådana små detaljer gör att hotellbesöket känns extra lyxigt och roligt.
Bli en hotellhängare
Precis som att jag tycker du ska nyttja hotellets eventuella gym, pool och spa, vill jag också tipsa om att hänga mer i de allmänna utrymmena. Lobby, matsal och terrass brukar vara trevliga ställen att träffa andra gäster eller bara vara i för att komma in i härlig hotellstämning.
Välj sköna kläder
Bekväma kläder före snygga kläder borde vara alla hotells dresscode tycker jag. Tajta och stela plagg funkar inte att krypa upp i lobbysofforna med, inte heller att njuta av långfrukost i. Så välj skönt!
Var smart vid frukosten
Här kommer ett tips rakt från en före detta frukostvärdinnans hjärta: var smart vid frukosten! Jag har jobbat på många hotell och ofta ansvarat för frukosten. Det var så roligt att göra fint och se gästerna njuta av den goda maten. Däremot var det så jobbigt att se slöseriet och svinnet av mat som åkte rakt ner i soporna.
När jag själv bor på hotell försöker jag tänka på att vara lite smart vid frukostbuffén, som att hellre ta lite av mycket än mycket av allt. Sen tar jag gärna mer om jag vill och orkar, men inte så att det blir rester på tallriken. Så mitt varmaste tips är: smaka gärna av allt och ta lite av varje. Ta sen så mycket du orkar av det du vill ha mer av, så blir det lite smartare helt enkelt.
Från receptionistens första “hej och välkomna” till att vi checkar ut känns det som att vi gästar en härlig moster av det äldre slaget. En sådan där som har bokhyllorna fulla med souvenirer och anekdoter från ett långt, galet liv. Och henne vill man ju hälsa på ofta, eller hur?