Online nästan jämt - hur tänker jag kring min tid på sociala medier?
Jag är väldigt mån om tiden och tänker ofta på att den är ändlig. Lite filosofiskt, är ju tid det viktigaste vi har. Och det enda vi egentligen har är tiden här och nu. Låt det sjunka in lite, medan jag går vidare till poängen med det här inlägget: min digitala tid och strategin kring det.
I och med att jag spenderar mycket tid i den digitala världen, både som anställd och i min egen verksamhet, är jag mån om att lägga tiden på rätt saker. Att skriva och fota till bloggen, skapa material till sociala medier och marknadsföra det på olika plattformar tar tid. Otroligt mycket tid. Samtidigt som det också ger väldigt mycket - både i form av kunskap, glädje och kontakter. Det är alltså ett “ge och ta”, som en investering som ska spenderas väl och ge bra utdelning.
För att hitta en strategi som passar mig, har jag grottat i mina relationer till de sociala medier jag använder. Vad gillar jag? Vad är mindre bra? Vad motiverar mig att finnas där? Är det värt tiden? Här är min analys:
Jag är nygammal användare på Pinterest och har börjat upptäcka roliga, bloggrelaterade funktioner på den digitala anslagstavlan som inte fanns förut. Det finns en del likheter med mig och Pinterest - som ett slags kreativt kaos att försöka styra upp och skapa ordning i. Det är, i båda fallen, såklart ett never ending-project men att bara börja ger tillfredsställelse nog.
Ja, vad ska jag säga om Facebook? Det är som en gammal kompis man har känt länge, men tröttar lite på ibland. Till slut landar jag alltid i att “det är ju rätt bra ändå”. För det är Facebook. Spridningseffekten är stor och flödet är enormt informativt. Kanske lite för mycket, med den senaste layouten.
Jag använder bara Linkedin för arbetsrelaterade inlägg och meddelanden. Vi har inte riktigt funnit varandra, Linkedin och jag, men det känns okej. Jag är som sagt mån om tiden online och just nu känns inte ytterligare en medieplattform värt det.
Jag är faktiskt nykär i Instagram. Till skillnad från mångas trötthet på “scrollogram” tycker jag det mediet blir allt roligare! Jag gillar den direkta responsen på bilderna i flödet och hur smidigt det är att kommunicera tack vare stories, guides och reels. Delningsfunktionen är smidig och snygg, vilket gör att det blir roligare att sprida andras innehåll vidare.
Slutsatsen är…
… att jag vet vad jag vill få ut av de sociala medieplattformarna. Pinterest för den kreativa ruschen, Facebook för spridningen och snabba infon, Instagram för kärleken till bildspråket och Linkedin för den arbetsrelaterade överblicken. Det jag konsumerar på respektive plattform, ska ge mig det dubbla i inspiration tillbaka. Så länge jag har den balansen känner jag att spenderad tid är väl investerad tid.
Hur tänker du kring din digitala tid? Vad är din strategi för det?
Min digitala närvaro - vad sjutton menar jag med det egentligen? Räcker det inte med att vara närvarande i den analoga världen - måste jag vara det i den digitala också? Ja, det tycker jag och jag ska berätta varför!