Mina försenade och inställda flyg
Att resa med flyg kan vara smidigt och snabbt - om flyget går i tid vill säga. Blir det dock förseningar, eller kanske till och med inställda flyg, är flygresor inget praktiskt sätt att resa på. Med tanke på att jag har flugit en del men inte drabbats särskilt mycket, ser jag mig som en relativt förskonad flygresenär. Skulle dock mitt flyg bli försenat eller inställt har jag faktiskt dålig koll på mina rättigheter för återbetalning (här kan du läsa mer om ersättning vid inställt flyg hos Airhelp).
Airhelp, som jag har skrivit det här inlägget tillsammans med, är ett företag som hjälper resenärer att få kompensation för försenade, inställda eller överbokade flygresor. De har specialiserat sig på att driva drabbade resenärers krav mot flygbolagen och sköter därför allt pappersarbete med kundservice och juridiska instanser. Om det resulterar i att flygbolaget betalar ut ersättning tar Airhelp 25% av det i avgift och skickar resten till resenären.
Mina försenade och inställda flygresor
Som jag skrev, är jag tack och lov lindrigt drabbad av försenade eller inställda flygresor. Ett par flygstrul har jag dock varit med om. Ett av dem var flygresan som aldrig blev av, tillsammans med Jennifer Sandström och Linda Engström. Vi skulle åka till Birmingham men flygbolaget Monarch Airlines gick i konkurs bara dagarna innan. ”The flight is no longer operating” blev vi meddelade i ett sms. That’s it.
En annan resa som blev en mardröm med lyckligt slut var hemresan från Madagaskar. Just denna dag bytte den svenska tiden till sommartid, vilket vi klantigt nog trodde gällde även på den afrikanska ön vi befann oss på… Vi tog alltså fel på klockan en timme, vilket visade sig vara förödande för hela resan.
Vi missade första inrikesflyget från kusten till Antananarivo, Madagaskars huvudstad, och skulle därför inte hinna med långflyget till Paris. Använda biljetterna till nästa flyg? ”Det går om en vecka”, fick vi till svar. Köpa nya med tidigare flyg? Svindyrt, var inte ens ett alternativ. Dessutom hade en isländsk vulkan börjat spy ur sig oroväckande mycket rök som skulle komma att lamslå hela Europas flygtrafik…
Efter en lång vaknatt och många diskussioner på flygplatsen på Madagaskar löste fantastiska AirFrance det – genom att fixa nya biljetter (!) som gjorde att vi hann med långflyget. Sista sträckan, Paris-Stockholm, blev vi dessutom uppgraderade till första klass.
Vad säger lagen om flygförseningar?
EU-lagen om passagerarnas rättigheter kallas officiellt för Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11 februari 2004 (kortnamnet är EG 261). Lagen säger att flygbolag måste ersätta passagerare som drabbats av långa förseningar, inställda flyg eller har nekats ombordstigning. Om ett flyg inom EU är mer än tre timmar försenat har passagerarna enligt EG 261 rätt till upp till 600 euro i ersättning.
Tänk på det här om du drabbas av inställda eller försenade flyg
Du kan bara få ersättning enligt EU-lagen då avreseflygplatsen ligger i EU eller att flygbolaget har sitt säte i EU.
Ersättning gäller bara då flygplanet är tre eller fler timmar försenad till din destination.
Spar alla kvitton för eventuella utlägg om ditt flyg blir försenat! Du kan nämligen få ersättning för mat, logi och annat som du har behövt köpa i samband med förseningen.