Workshop: Skriv om resor och äventyr
Inlägget tar upp delar av min workshop "Skriv om resor och äventyr". Använd gärna materialet, men länka till källan om du delar. Du kan också ladda ner den som pdf här
Du har rest, jorden runt eller till grannstaden och tillbaka. Du har upplevt, skapat dina egna äventyr. Du vill skriva om det, kanske för hela världen eller bara för dig själv. Det spelar ingen roll vad du har gjort eller vem du vill berätta det för. Det viktiga är vad som händer nu. Skrivandet. Hur börjar du?
Kom ihåg: Samla allt – utskrivna kartor, knöliga kvitton, servetter med nedkrafsade ord på, vykort och tidningsurklipp - i en mapp (fysisk eller på datorn).
Skapa scener
Din text bygger du upp på samma sätt, genom att skapa scener av platser, händelser och personer. Skriv varje ”filmscen” som du vill ha med i din text och strukturera dem sedan i den ordning som passar. Kanske kronologiskt, kanske med tempusbyten. Lek med scenerna och våga kasta om dem. Det skapar dynamik som får läsaren att tänka till.
Kom ihåg: Din text är en film. Hur är din favoritfilm strukturerad? Testa skriva din text så!
Skriv, skriv, skriv
Riktigt så går det ju inte till i verkligheten. Välkända författare säger ofta att det bästa skrivtipset är att sätta sig på stolen och bara skriva. Inspirationen, kreativiteten och allt det där fina kommer därefter.
Kom ihåg: Lägg tid på att skriva – hellre för mycket och rörigt än för lite och noggrant. Flytta scener och skriva om kan du göra sen!
Skriva... Men hur då?
Det finns olika tekniker, eller grepp som det kallas på skrivspråk. Dessa tre försöker jag alltid ha med när jag skriver om resor/upplevelser/äventyr:
1. Skildra miljöer
Den bästa miljöbeskrivningen är den som inte märks. Du ska ta med din läsare på ditt äventyr och din resa. Hen har inte varit där själv, så du måste beskriva omgivningarna så väl att hen har dina bilder i tanken - utan att det syns! Klurigt? Ja, men kika på exemplet nedan. Här beskriver författaren hur slitet rummet var, utan att skriva det ordagrant.
Eftersom tapeterna såg om möjligt värre ut där än någon annanstans och målningen på fönster och dörrar var så gott som obefintlig trodde jag först att hon skämtade, men det gjorde hon tydligen inte, och när jag tittade närmare efter såg jag också att det var ett vackert rum [...] - ur Kerstin och jag (Astrid Lindgren)
2. Beskriv personer
Människor är nyfikna på människor, det är så vi funkar. Använd det när du skriver och skriv in personer i din text. Du kan berätta en story genom en annan människa – använd deras perspektiv – eller fokusera på personer i din närhet från ditt perspektiv.
En gammal señor vinkar välkomnade till oss när vi vandrar in på hans gård. Vi skymtar hans hus, som ser lika vindpinat ut som gubben själv, mellan de slingrande vinrankorna. Hans händer är knotiga av en livstids slit på gården, men trots de hårda valkarna håller han sina druvor så försiktigt och fint i händerna när han stolt visar dem för oss. - resereportage om cava (Sanna Rosell)
3. Måla detaljer
Det är ofta detaljerna vi minns som bäst. Lägg krut på att beskriva i detalj hur du upplevde din resa eller äventyr. Hur luktade regnet? Hur smakar känslan av att vakna upp av solen i ansiktet? Hur ser sandkorn mellan tårna egentligen ut?
Madrid är den eviga natten, den ständiga lördagskvällen, det ständigt susande och rusande utelivet. Det är för starka café solos, men ändå för svaga för en ovan nordbo att hålla igång natt efter natt. Det är staden som lever upp och lever ut, där du upplever och lever med inlevelse. Det är bakismat som smakar stekt av churros och sött av tjock choklad i kopp. - resereportage om Madrid (Sanna Rosell)
Skrivtips #1: de slitna klichéerna
”En kliché, eller en klyscha, är ett språkligt uttryck som används för att beskriva något som har använts så mycket att det slitits ut och endast används av slentrian eller vana, att ordens innebörd helt förlorat sitt värde.” Wikipedia
”…Berlin liknar en intellektuell hora, München är alltid solbränd och högljudd, Hamburg påminner om en kvinnlig toppelev på en handelshögskola.” Urban Safari 2.0 (Bobo Karlsson)
Kanske inte den mest traditionella beskrivningen av tre tyska städer? Men desto mer intressant och personlig!
Skrivtips #2: den personliga pennan
Alla resenärer reser med egna ryggsäckar och alla skribenter har en subjektiv penna. När du skriver resereportage rapporterar du inte – du skildrar och beskriver ur ditt eget perspektiv. Därför går det inte att skriva ”så här är det” och därför blir inget reportage från fjärran land objektivt. Det är istället kryddat av dina egna upplevelser och tyckanden, som kommer spegla din personliga stil och reseskribent.
Med denna lilla skrivguide och ett par tips, hoppas jag du känner dig redo att skildra dina resor och äventyr! Har du kommentarer, tips eller frågor, får du väldigt gärna skriva dem här nedanför. Lycka till!